Kom på en till sak...

Idag var första gången jag var inne på Lidl. Någonsin. Har av princip-skäl hållt mig långt borta från den butiken så länge jag kunnat. Idag skulle vi dock handla ingredienser till pizzorna, så jag kände att jag åtminstone kunde följa med in. Köpte en dricka för 4 spänn också.
Men anledningen till att jag tagit avstånd är för att jag aldrig riktigt gillat idén om importerade varor från öststaterna. Nu har det tydligen blivit mycket bättre, med många kända svenska tillverkare i hyllorna också. Jästen idag var däremot inte svensk.
Det som jag har ogillat mest har väl ändå varit alla dessa diskussioner om att de inte har ordentliga kollektivavtal för sina anställda. Jag vet inte exakt hur det ser ut idag, men med en mor som är fackordförande på det företag hon jobbar för, är det här något som jag lärt mig vikten av. Att ha rediga och humanitära villkor för sina anställda är oerhört viktigt.

Joni berättade att i någon utav öststaterna (minns inte vilket land) fick de anställda inga raster för att gå på toa, med undantag för tjejer som hade mens. Dessa tjejer fick i sin tur bära en sorts mössa eller hatt eller nåt. Lagom utpekande och förnedrande...

Nu är jag ganska säker på att situationen ser annorlunda ut i Sverige, som tur är, likaså i större delen av Norden och "västra" Europa. Och som Joni påpekade, ska man tänka på det sättet, kan man ju inte handla på t.ex. H&M heller.
Och jag antar att man inte kan hålla på och racka ner på allt sånt där, då skulle man ju inte kunna göra nånting, inte ens handla på Ica (speciellt inte köttfärs ;-D). Men jag kommer fortsätta att undvika Lidl så långt jag kan, och inte stötta deras kedja med mina pengar.
Och deras förhoppningsfulla önskan om spritförsäljning kommer aldrig att gå igenom här i Sverige. Inte så länge Systemet står iaf. Inte för att jag på något sätt stöttar deras statliga monopol, men Lidl kan ju dream on, liksom.

Det var allt jag hade att säga!
:-)

Kommentarer
Postat av: Fraj

Lidl har kollektivavtal nu, facket är fullt tillåtet och raster får man precis som i en icaaffär:D I know, jag har insiderkontakter! Hehehehee....

2008-02-11 @ 22:23:31
Postat av: Ida

Okej, då vet jag! ;D

2008-02-12 @ 12:42:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0