Guten morgen, alle leute

Det slog mig ganska nyss vad mycket skräp-tyska min mor lärde mig under min uppväxt som ensam-kvar-i-boet-hos-mamma-barn. För det är så här - kvinnan som satte mig till jorden är lite rolig ibland... Eller ganska knepig, kanske beskriver det bättre. Ibland kan hon komma med små glada tillrop, eller helt allvarligt brista ut till nån form av rysk-polsk operadiva mitt i köket. Eller varför inte börja dansa lite regndans sådär på torsdagseftermiddagen? Eller som sagt, vända lite på tyska fraser? För det blir ju så mycket roligare då!

För det mesta brukar jag bara titta på henne frågande när hon gör så där, för jag är så van vid det. Men nån av de första gångerna som min bästa kompis (Maria) var hemma hos oss, och bevittnade ett av mammas mindre vackra utspel, gapskrattade hon. Inte för att hon tyckte "Vilken töntig mamma du har!" - utan för att hon tyckte " Vilken rolig mamma du har!"

Tillbaka till ursprungs-tanken: Skräp-tyska. Några få exempel av det jag fått höra över åren är som följer:

Mein gottes liebe             (ska vara Mein liebes gott)
Schlafen sie mir, bitte    (ska vara Schlafen sie mit mir, bitte)  ((detta sades förövrigt när jag skulle sova))
Ja ja, Bundestag              (vet inte riktigt vad detta är eller vad hon fått det från)


Men jag älskar henne ändå!! För hon är min roliga mamma!

image4

Här är hon runt 15-17 år :)
Ser ni några likheter?

Kommentarer
Postat av: sandra b

Halluu! Det går alldeles utmärkt, då länkar jag till din också! :)

2008-02-05 @ 10:57:59
URL: http://lurkans.blogg.se
Postat av: Stefan Fundin

Shit vad snygg hon var! ;)

2008-02-05 @ 14:13:41
Postat av: Ida

Sandra: Okej, bra det! ;)

Stefan: Haha, ja, visst var hon?! Det tycker jag med!

2008-02-05 @ 21:40:11
URL: http://idasvensson84.blogg.se
Postat av: Stefan Fundin

Ja!
Gillade speciellt den högra bilden. :)

2008-02-06 @ 15:42:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0