Fredag morgon

Håller på att läsa Peter Benchley's "Hajen" som kvällslektyr, i brist på annat, och jag har hittat lite roliga eller underliga påståenden redan i början. Kom ihåg att den skrevs 1974.
Dessa lyder som följer:

"Föralldel, hon är rätt hygglig, men hennes intelligenskvot är ungefär en kronärtskockas."

"Om han [hajen] bär sig åt så här när han är sjuk," sa Brody, "så skulle jag inte gärna vilja vara i vägen när han känner sig i form."


Och så något som jag har svårt att tänka mig stämmer in på dagens forskning om vithajen:

"Fisken gick till anfall mot båten."
"Vad fan då för?"
"Hajar är inte vidare klipska, polismästarn. De lever på instinkt och impuls. Impulsen att söka föda är stark."
"Men en båt på åtta meter..."
"En haj tänker inte. För honom var det inte en båt. Det var bara någonting stort."
"Och oätbart."
"Inte förrän han undersökte den. Du måste förstå. Det finns ingenting i havet som den hajen är rädd för. Andra fiskar flyr för större fiskar. Det är deras instinkt. Men den här fisken behöver inte fly för någon. Han vet inte vad fruktan vill säga.[...]"


Bild på filmplanschen/omslaget, och en stillbild från filmen med Richard Dreyfuss som hajexperten Matt Hooper till höger :)  ((Senare tillägg: Han som är i mitten, som spelar polismästare Brody, gick bort i söndags, 11 feb -08))

                                                     


Ikväll blir det filmkväll med V-Dala! Men jag tänkte inte komma dit före 16 iaf... Såå mycket längtar jag inte efter att se Sagan om Ringen en gång till....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0